Magemar

Muzea i archiwa

W poniższym dziale znalazły się muzea i archiwa, które wspomagają nas w procesie restauracji statku, ustaleniu jego bogatej historii oraz realizowaniu celu zakupu statku - czyli stworzeniu muzeum statku i publikowaniu w internecie różnych ciekawych archiwaliów morskich. Zaczynamy oczywiście od instytucji polskich a potem są instytucje z Wielkiej Brytanii - ojczyzny naszej THPV Bembridge:


1. Muzeum Narodowe w Szczecinie, PL

Z Muzeum Narodowym współpracujemy nie tylko jeśli chodzi o kamerę nr. 4 znajdującą się na dachu gmachu znajdującego się na Wałach Chrobrego - choć od tego się zaczęło, kiedy się po raz pierwszy skontaktowaliśmy się z Paniami Hanną Podsiadłą i Anią Suchocką. Pan Dyrektor Lech Karwowski zaczyna tworzyć Muzeum Morskie. Kiedy spotkaliśmy się z nim i powiedzieliśmy o statku od razu zadeklarował nam pomoc Muzeum Narodowego w naszym projekcie



oraz przedstawił wizję przyszłego Muzeum Morskiego na Łasztowni na Starówce. Potem poznaliśmy Pana Tomasza Budzana, który jest wraz z innymi ludźmi z Muzeum zamieszany w tym projekcie. Tomek był z nami na Bembridge. Bardzo aktywnie pomaga nam pani Ania Suchocka - staramy się założyć w przyszłości prywatne Muzeum na Bembridge poświęcone historii statku. Nasz statek będzie stał bardzo blisko przyszłego Muzeum Morskiego i to naturalne że będziemy po sąsiedzku współpracowali i pomagali sobie wzajemnie. Pewno będzie przynajmniej kilka projektów w które pomożemy współtworzyć Muzeum. My poruszamy się w tematyce marynistycznej i to w tej dziedzinie lubimy najbardziej działać.  Kiedy poprosiliśmy o wsparcie Pana Dyrektora Karwowskiego i Pana Tomasza Budzana w związku ze staraniem się o fundusze unijne na wyposażenie statku pomoc nadeszła bardzo szybko. Niemal natychmiast dostaliśmy oficjalne poparcie naszego projektu. Ponadto Muzeum Narodowe zrobiło naszej Starszej Pani zaszczyt obejmując Statek Bembridge swoim honorowym patronatem.




Bardzo dziękujemy za wsparcie i zaufanie.

2. Książnica Pomorska
      im. Stanisława Staszica w Szczecinie

       Biblioteka Główna Województwa Zachodniopomorskiego

Nasza współpraca trwa ju zkilka lat. Szukaliśmy do skanowania brakujących numerów miesięcznika Morze. Dowiedzieliśmy się w Książnicy że posiada ona w swoich zbiorach nawet najstarsze - czyli pierwsze numery z lat 20, 30 i 40-tych. Najpierw skontaktowaliśmy się z Zastępcą Dyrektora Panią Krystyną Solarską. Ta Pani przekierowała nas do Pana Dyrektora Lucjana Bąbolewskiego. Od razu z marszu Pan Dyrektor Bąbolewski zadeklarował nam swoją pomoc i rzeczywiści pomógł. To dzięki niemu oraz ogromnej i życzliwej pomocy Pań Elżbiety Kamińskiej i Elżbiety Zielińskiej na naszych stronach znalazły się najstarsze roczniki i numery tego słynnego miesięcznika.




W przyszłości będziemy publikowali dalsze archiwalia morskie we współpracy z Książnicą Pomorską - w maju 2010 kiedy otrzymamy dofinansowanie naszego statku-muzeum THPV Bembridge z 1938 roku z Funduszy Europejskich planujemy zakup bardzo profesjonalnych urządzeń które umożliwią nam bardzo szybkie i wydajne skanowanie arkuszy nawet formatu A0.

Na naszą prośbę Pan Dyrektor Bąbolewski wraz z Panem Stanisławem Heropolitańskim wystawił nam list polecający:



Bardzo dziękujemy - w pierwszym rzędzie przydał się w aplikowaniu o Fundusze Unijne

3. Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, PL

W tym roku rozpoczęliśmy bardzo aktywną współpracę z Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Nie tylko dlatego że historycznie nasz THPV Bembridge jest związany z naszym najsłynniejszym niszczycielem z II Wojny Światowej czyli ORP Błyskawicą, którą Bembridge wraz z pilotami z Trinity House obsługiwał na wejściu i wyjściu portu w Cowes w 1942 roku. To wtedy miał miejsce ten słynny atak Luftwaffe, kiedy to ORP Błyskawica obroniła Cowes strącając około 10 maszyn niemieckich. Współpracujemy osobiście z Dyrektorem Muzeum Panem Kmdr Por. Dr Sławomirem Kudelą. W tej chwili zajmuje sie on osobiście odbudową ORP Batory - słynnego kutra pościgowego wybudowanego w Polsce przed wojną i który brał czynny udział w obronie Polski ze Wrześniu 1939 roku. Niebawem na naszych stronach pojawi się więcej o tej zabytkowej jednostce i jej restauracji.




Będziemy bardzo blisko współpracowali z Panem Komandorem Kudelą. To młody i bardzo dynamiczny człowiek i dobrze nam się razem pracuje. W niedalekiej przyszłości kiedy nasz projekt THPV Bembridge 1938 będzie już prawie gotowy będziemy bardzo aktywnie współpracować przy nie jednym wspólnym przedsięwzięciu. Pan Komandor Kudela wystawił nam również wspaniały list polecający:





Bardzo dziękujemy za pomoc dotychczasową i za przyszłą owocną współpracę!

4. Muzeum Kirkleatham w Redcar, UK

Pracuje w nim nasz serdeczny przyjaciel, Graham Bowen, który jest prawdziwym fanem i propagatorem projektu THPV Bembridge. Graham wespół ze swoją koleżanką Fioną Messham wnieśli wiele cennych informacji, pomocnych przy renowacji jednostki.

Pewnego dnia napisał do nas ten list

"Brawo Rafał
 
Wasz zespół zdaje się być bardzo dumny z wykonanej pracy. Bardzo wam dziękuję za pracę jaką wykonaliście dla ratowania tak ważnego dziedzictwa stoczni Smith’s Dock

Pozdrowienia Graham"

Drogi Graham'ie & i Fiono, wielkie dzięki, Szanowne Muzeum Kirkleatham w Redcar - bardzo dziękujemy!

Poniżej link do strony Muzeum Kirkleatham w Redcar :



Najistotniejszym i zarazem najbardziej interesujących nas działem na Ich stronie jest część poświęcona Smith’s Dock. To sprawia, że są oni nieocenionym kompendium wiedzy na temat stoczni, w której THPV Bembridge została zbudowana.

Link do działu poświeconego Stoczni Smith’s Dock.



Jakiś czas temu otrzymaliśmy od Muzeum Kirkleatham bardzo wyjątkową rzecz do skopiowania, której kopia zawiśnie finalnie na statku


To oryginalna flaga Smith’s Dock z lat 30, a więc z czasu kiedy budowano Bembridge.

Flaga, jak wcześniej wspomniano zawiśnie na tylnym maszcie, tuż poniżej flagi brytyjskiej. Będzie to element upamiętniający bogate dziedzictwo, historię i pochodzenie jednostki.

Na powyższej fotografii od lewej stoją: Marcin Figlak, Kamil Hajduk, Rafał Zahorski (Zahuś) i Adrian Buraczyński. Dobór ludzi trzymających flagę nie jest przypadkowy. Adrian i Rafał byli w UK dwa razy, żeby dopiąć wszelkich formalności związanych z zakupem Bembridge. Kamil pomagał w przygotowaniu statku do podróży na odcinku UK – Świnoujście. Marcin, zaś wniósł ogromny wkład, ażeby lewy róg flagi nie opadał na ziemię. A poważnie w końcu wszyscy brali udział w ostatniej fazie holowania ze Świnoujścia do Szczecina, w trudnych warunkach zamarzniętego Zalewu Szczecińskiego, w lutym 2009 roku.

5. Archiwa Teesside w Middlesbrough, UK

Z tego miejsca, chcielibyśmy wszyscy serdecznie podziękować Archiwum Teesside za pełne wsparcie w przeczesywaniu ich licznych zasobów. W szczególności zaś Janet Baker, która kieruje archiwum, za fakt iż wraz z zespołem bardzo przyczynili się do postępu badań nad projektem THPV Bembridge 1938.

Archiwa Teesside są tutaj:
   Oto oficjalna strona miasta Middlesbrough
 

6. Miasto Londyn

Otrzymaliśmy wsparcie również z dwóch różnych archiwów państwowych z Londynu. Mamy bardzo dobry kontakt z London Metropolitan Archives. I tu należą się serdeczne podziękowania Wendy Hawke, która nauczyła nas poruszać się po niezliczonych zbiorach i dotrzeć do cennych informacji dotyczących Trinity House London.

Wszelkie informacje dotyczące London Metropolitan Archives znajdziecie tutaj:



To Ona, doprowadziła nas między innymi do Guildhall Library, która przetrzymuje w swoich zasobach zapisy Trinity House of London, zwłaszcza ciekawe okazały się fragmenty z posiedzeń pilotów. Istotny jest fakt, iż w trakcie naszych poszukiwań biblioteka Guildhall Library była zamknięta na czas remontu. Dlatego też dostaliśmy wszelkie materiały za pośrednictwem London Metropolitan Archives i Graham Bowena, który był częstym gościem LMA w tamtym czasie i specjalnie dla nas skopiował kilka stenopisów z obrad zgromadzenia pilotów Trinity House of London. Wszelkie dostarczone przez Grahamy fragmenty zamieściliśmy w dziale „Historia THPV Bembridge”

Poniżej link do oficjalnej witryny Guildhall Library.

Guildhall Library


Tutaj jest strona miasta Londynu





Nasza galeria
Czas i kalendarz
 I    I  Smith's Dock